Huntsville Independent School District hjælper med at fjerne den digitale ulighed med Google for Education

Baggrund

Huntsville Independent School District (HISD) er et offentligt skoledistrikt i Huntsville i delstaten Texas med 6.300 elever i alderen 3-18 år fordelt på 9 skoler. Distriktet fokuserer på at give eleverne en bred uddannelse – blandt andet med adgang til erhvervsfaglig undervisning – for at sikre, at eleverne klarer sig godt i fremtiden. HISD gør en særlig indsats for at sikre, at eleverne har de bedste muligheder og adgang til online læringsressourcer. Målet er at fjerne den digitale ulighed i en elevsammensætning, hvor 70 % er berettiget til gratis eller billig skolemad.

"Der er nu mange tilfælde, hvor jeg kan tilpasse min lektionsplan ved at finde ekstra aktiviteter og delte læringsoplevelser, så jeg kan hjælpe gruppen eller bestemte elever med at gå dybere ind i et emne. Denne grad af fleksibilitet er blevet mulig ved hjælp af Chromebooks."

Charly Baker, Matematiklærer i mellemskolen, Huntsville Independent School District

Udfordring

HISD ville ændre måden, man underviste på, og udnytte teknologien effektivt for at øge elevernes engagement og indlæring. Der var ikke adgang til onlineressourcer på alle skoler i distriktet eller for alle elever. Hvis underviserne ønskede at bruge teknologi i deres undervisning, skulle de første booke tid til computerlokalet, der \ altid i forvejen var overbooket. Som det første tiltag investerede HISD kraftigt i en Wi-Fi-infrastruktur og lagde dermed fundamentet til at kunne bruge onlineressourcer i undervisningen.

Omkostningerne til hardware var også et stort problem. Distriktets it-team var presset, da den Exchange-mailserver, de administrerede, konstant havde problemer og var plaget af virus. Det største problem var, at denne konstante vedligeholdelse kostede penge, der ellers skulle have været brugt til at købe nye enheder til eleverne.

Amy Mayer, Director of Staff Development and District Initiatives for HISD, forklarer, "Vi havde desperat brug for en omkostningseffektiv og ikke så vedligeholdelseskrævende metode til den daglige anvendelse af teknologi."

Løsning

Den lette adgang til onlineressourcer, den lave omkostning og holdbarheden gjorde Chromebooks til det perfekte valg for HISD, som testede 350 Chromebooks på en mellemskole og et gymnasium i 2012. Chromebooks, der er Googles bærbare computer med Chrome OS, er hurtige, bærbare og sikre enheder, som gør det let for eleverne at komme på nettet, finde undervisningsressourcer og samarbejde og lære.

Distriktet tilmeldte sig også G Suite for Education, der er en webbaseret produktivitetspakke med mail, kalender og dokumentoprettelse, og som er gratis for skoler. Det betød, at der ikke længere var brug for den dyre og vedligeholdelseskrævende mailserver, og ressourcerne kunne derfor bruges til andre ting.

"Fordelen ved at have enheder, hvor alt er lagret på nettet, og som starter op i løbet af få sekunder, betyder, at underviserne nu kan bruge dem i undervisningen, når som helst de mener, at det kan bidrage til læringen. Når man tænker på alle de softwarelicenser, serverinvesteringer og løbende vedligeholdelsesomkostninger, der er forbundet med almindelige computere, så er vi fuldstændig overvældede over, hvor omkostningseffektive og praktiske Chromebooks er", tilføjer Amy.

Fordele

Huntsville har nu mere end 800 Chromebooks og køber fortsat flere. Da det kun tager få sekunder at starte Chromebooks op, og de giver let adgang til Google Apps og onlineressourcer, var det meget let og smertefrit for både undervisere og elever at komme i gang med at bruge dem.

"Effekten af Chromebooks i undervisningen og i det bredere underviser-/forældrefællesskab har været enestående. Vi har oplevet forældre, der bogstavelig talt græd af taknemmelighed over, at skolen kan tilbyde noget, der i den grad kan forandre deres børns liv, og som de ikke selv har råd til at give dem – nemlig adgang til online læringsressourcer både i skolen og derhjemme."

Amy Mayer, Director of Staff Development and District Initiatives, Huntsville Independent School District

Undervisning med eleverne som drivkraft

Muligheden for at bruge onlineressourcer har også givet et meget større fokus på eleverne og et meget større engagement fra deres side. Eleverne var tidligere afhængige af underviserne for at få svar og oplysninger, men nu kan de selv undersøge de forskellige emner og gå i dybden med dem. Når de rent faktisk henvender sig til underviserne, er det ikke længere for at få faktabaserede svar, men for at diskutere dybdegående, kreative emner. Det betyder, at det indhold, eleverne producerer, har mere substans.

Et eksempel er et projekt i "Power for Food", hvor eleverne skrev en maddagbog i syv dage for at se, hvordan deres ernæringsindtag egentlig var. Brenda Schultz, der underviser 7. klasse i matematik, forklarer: "Det var virkelig interessant, hvor involverede børnene blev i projektet. Hvis det havde været på papir, ville det bare have været en tabel eller et afsnit i en bog, men ved at bruge Chromebooks og Google Apps kunne eleverne lave meget mere spændende projekter med detaljerede undersøgelser og supplere med billeder og videoindhold."

Flere ressourcer til underviserne

Chromebooks giver også underviserne en større fleksibilitet i planlægningen af undervisningen. Charly Baker, der underviser i matematik i folkeskolen, forklarer: "Chromebooks har udfordret mig til at tænke ud af boksen i forhold til min undervisning. Der er nu mange tilfælde, hvor jeg kan tilpasse min læseplan ved at finde ekstra aktiviteter og delte undervisningserfaringer, så jeg kan hjælpe gruppen eller bestemte elever med at gå dybere ind i et emne. Denne grad af fleksibilitet er gjort muligt ved hjælp af Chromebooks."

Større adgang til læring – når som helst og hvor som helst

Eleverne har også mulighed for at tage deres Chromebooks med hjem, og for nogle var det første gang, de havde adgang til den form for teknologi og ressourcer uden for skolen. Med Google Docs kan eleverne få adgang til alle de dokumenter, de har oprettet på skolen, uanset hvor de befinder sig, og det betyder, at de kan arbejde videre med deres opgaver derhjemme. Denne lette adgang gør især en stor forskel for de elever, der kæmper for at forsørge familien derhjemme ved at have et deltidsjob ved siden af studierne. Susan Cason, der underviser i matematik på et gymnasium, fortæller følgende: "En af mine elever har et deltidsjob for at hjælpe med at betale familiens regninger. Det lider hans karakterer under, for efter skoletid er han nødt til at gå på arbejde. Men hans Chromebook betyder, at han nu kan få klaret al læring og skolearbejde i løbet af skoledagen på en mere produktiv måde eller derhjemme efter arbejdet. Han kan også supplere med onlinevideoer, og det har alt sammen betydet, at hans karakterer er blevet bedre."

Organisationsprofil

Huntsville Independent School District (HISD) er et er et offentligt skoledistrikt i Huntsville i delstaten Texas med 6.300 elever i alderen 3-18 år fordelt på ni skoler. Distriktet fokuserer på at give eleverne en bred uddannelse, blandt andet med adgang til erhvervsfaglig undervisning, for at sikre at eleverne klarer sig godt i fremtiden. HISD gør en særlig indsats for at sikre, at eleverne har de bedste muligheder og adgang til uddannelsesmæssige onlineressourcer. Målet er at fjerne den digitale ulighed i en elevsammensætning, hvor 70 % er berettiget til gratis eller billig skolemad.

Anvendte produkter

Download

Tak for din tilmelding

Fortæl os mere om dine interesser.