Åbner op for maskinlæring på Howard West med Google Cloud Platform

Gloria Washington, der er underviser på Howard University, bruger Google Cloud Platform-værktøjer som f.eks. Cloud Datalab og TensorFlow til at hjælpe eleverne på Howard West med at forstå praksissen bag løsning af problemer ved hjælp af maskinlæring – og troen på dem selv.

Gloria Washington, som nu er professor i informationsteknologi på Howard University og tog sin ph.d. på George Washington University, kan huske, at folk stillede spørgsmålstegn ved, om hun var klog nok til at fuldføre sin uddannelse. "Jeg havde rent faktisk en professor, der sagde det til mig [at jeg ikke var klog nok]," fortæller Gloria. "Det er noget, der mentalt virkelig kan slå folk helt af banen, især hvis man rent faktisk har bestået alle test og har fået gode karakterer." Men ingen af de negative mennesker, hun stødte på, skulle få lov til at forhindre Gloria i at gøre sine drømme til virkelighed.

"Jeg vil gerne være med til at øge antallet af sorte kvinder med en ph.d. i datalogi"

Gloria Washington, Howard University, Professor i datalogi

En ny interesse: Interaktion mellem mennesker og computere

Det var som medlem af National Physical Sciences Consortium på George Washington, at Gloria blev introduceret til HCI (Human-Computer Interaction, interaktion mellem mennesker og computere) – et område, der fokuserer på slutbrugeren af apps. "Jeg har altid vidst, at jeg gerne ville arbejde med en blanding af support til slutbrugerne og softwareudvikling, for jeg vil gerne hjælpe folk", siger Gloria. "Det er et område, jeg er virkelig interesseret i, for det handler om mere og andet end bare at sidde ved et skrivebord og programmere. Jeg interagerer med brugerne, hører deres historier, får indsigt i, hvad der interesserer dem, og udvikler apps på grundlag af alt dette." Glorias passion for at bruge informationsteknologi til at hjælpe andre og hendes stærke vilje betød, at hun aldrig gav op – og opnåede sit mål at få en ph.d. i HCI.

Efter at have afsluttet sin eksamen og arbejdet for organisationer som f.eks. den amerikanske sikkerhedstjeneste NSA og Booz Allen Hamilton gik det op for Gloria, at hendes sande kald var den akademiske verden. "Det gik op for mig, at mine idéer desværre ikke var mine egne idéer, men virksomhedens", forklarer Gloria. "Det er også fint nok, men når man bevæger sig op i graderne og virkelig prøver at etablere sig som ekspert inden for et bestemt område med en ph.d., så føles det hårdt, for man får ikke nogen anerkendelse for sit arbejde." Gloria besluttede, at det var blevet tid for hende til at kaste sig ud i at arbejde som underviser. "Jeg har ejerskabet over mine egne idéer, og jeg kan også hjælpe andre som mig med deres ph.d."

Videregiver sin passion til den akademiske verden på Howard

Lige siden hendes første arbejdsdag på Howard, har det været hendes mål at inspirere eleverne og hjælpe dem med at nå deres mål. Gloria har fokus på at agere mentor for de minoriteter, der bliver overset på de videregående uddannelser. "Jeg vil gerne være med til at øge antallet af sorte kvinder med en ph.d. i informationsteknologi", siger Gloria. Og kun to år efter hun begyndte som underviser på Howard, kunne hun sende den første sorte kvinde med en ph.d. videre ud på arbejdsmarkedet.

Gloria opfordrer altid sine elever til at turde kaste sig ud i nye udfordringer, men undervisningen på Howard byder stadig på visse udfordringer. "Vi har desværre ikke uendeligt mange penge på Howard, så nogle af computerne er gamle", fortæller Gloria. Den forældede hardware har ikke tilstrækkelig ydeevne til at udføre bestemte typer opgaver, som hendes elever i informationsteknologi arbejder på.

Så hvordan lykkedes det med et underfinansieret program at gøre undervisningen mere effektiv og inkorporere avanceret teknologi, der gav eleverne mulighed for endnu bedre læring? Gloria mener, at svaret på dette er brugen af Google Cloud Platform (GCP). "Hvis vi kan oprette forbindelse til GCP, kan vi undgå problemer med hardwaren og de vanskeligheder, det kan give", siger Gloria.

Brug af Google Cloud Platform, så eleverne let kan udvikle apps

På nogle af Glorias hold måtte hun ofte lade eleverne arbejde med en lokal app, hvilket kunne hæmme mobiludviklingen. Med de forskellige GCP-produkter kan hun nu undgå dette problem. "Jeg ville have, at eleverne skulle have adgang til en backend, der rent faktisk fungerer og er let at konfigurere", siger Gloria. "Jeg ville ikke have, at eleverne skulle fokusere for meget på at opbygge en kæmpestor database og oprette forbindelse via PHP. Jeg ville have et API-baseret system, som eleverne let kunne anvende til deres mobilapps, så det kunne indlæse de data, de brugte."

Gloria fortæller, hvordan en af hendes elever havde stor succes med at bruge Firebase – Googles mobilplatform, der hjælper med hurtigt og let at udvikle apps af høj kvalitet. "Hun lavede en app, hvor man kan tage et billede af sig selv – hvor man ser sur ud, smiler eller er helt neutral – og så foreslår appen en playliste ud fra brugerens humør. Billederne blev lagret i Firebase, så man kunne få adgang til dem senere. Det (Firebase) var en virkelig stor hjælp – det eneste, hun skulle gøre, var at bruge API'en til at oprette forbindelse til mobilappen."

"Jeg valgte Datalab, så vi kunne komme i gang rigtig hurtigt og ikke skulle til at downloade noget."

Gloria Washington, Howard University, Professor i datalogi

Giver eleverne adgang til en verden af maskinlæring

Som it-underviser for et hold førsteårsstuderende på Howard West på Googles hovedcampus i Mountain View i Californien underviste Gloria i sommer et hold sammen med Googler Sally Goldman. Eleverne lærte, hvordan de skal håndtere problemer med maskinlæring ved hjælp af GCP's Cloud Datalab og TensorFlow.

Datalab er et effektivt, interaktivt værktøj, der er beregnet til at udforske, analysere, transformere og visualisere data samt maskinlæringsmodeller, der kører på GCP's Google Compute Engine. TensorFlow er et open source-softwarebibliotek til numerisk beregning, der bruger dataflowgrafer for at gøre det lettere for udviklerne at bygge og lære maskinlæringsalgoritmer. Begge GCP-værktøjer har været en stor hjælp for Gloria og hendes elever i undervisningen.

"Datalab var virkelig en stor hjælp, for eleverne behøvede ikke at downloade TensorFlow med biblioteket og tjekke, at de havde de påkrævede understøttede biblioteker på deres computere", siger Gloria. "I øjeblikket kører det (Datalab) i Jupiter, så hvis (eleverne) ønskede at indlæse data i TensorFlow, kunne de let gøre det med et enkelt, lille kodekald, hvorefter det kørte i den faktiske grænseflade. Det er ret hurtigt, fordi det oprettede forbindelse til den skytjeneste, hvor der var lagret en kopi af de databaser, vi havde. Jeg håber virkelig, at jeg vil kunne tage Datalab med tilbage til Howard University."

Gloria havde et tydeligt formål med at bruge Datalab denne sommer. "Jeg valgte Datalab, så vi kunne komme i gang rigtig hurtigt og ikke ville være nødt til at downloade noget", fortæller Gloria. På mindre end en dag fik hun Datalab op at køre. Gloria var meget tilfreds med, hvordan Datalab gør det så let for hende og hendes elever at bruge TensorFlow-maskinlæringsalgoritmer og API'er.

"Da vi først kom i gang, gik det virkelig hurtigt. Det eneste, jeg gjorde, var at give eleverne mulighed for at sætte sig ind i Python igen, så de vidste, hvordan de skulle foretage bestemte API-kald til TensorFlow", forklarer Gloria. "I forhold til antallet af semesteruger, så var det rigtig godt, for hvis man var nødt til at downloade et bibliotek, så skulle man også vise dem, hvordan man fremkalder det på en computer og med Datalab, men det behøvede vi ikke at gøre."

Indlæring på bare fem uger

Helt generelt gav brugen af Datalab og Tensorflow Gloria mulighed for at udforme et sommerkursus, der var centreret omkring apps og projekter og havde fokus på at hjælpe eleverne med at forstå praksis bag løsning af problemer og brugen af maskinlæring i stedet for at lægge vægt på teknologien bag kulisserne.

"Det var altafgørende for os, for vi havde kun fem uger til det her kursus. Hvis vi skulle bruge en uge på, at få dem til at downloade bibliotekerne, for derefter at skulle sikre os, at de havde de rigtige kommandoer til at køre programmvinduet, så ville det have betydet masser af besvær for os. Arbejdsgangen blev derfor meget mindre kompleks."

Tilbage på Howard kan Gloria slet ikke forestille sig at skulle undervise uden at kunne bruge Googles værktøjer. "Jeg drømmer om at kunne bruge (Datalab og Google Developer Codelabs) til fremtidige forskningsprojekter på Howard", siger Gloria. "Jeg ved, at hvis jeg havde været nødt til at undervise i informationsteknologi på Howard uden Datalab, så ville jeg være blevet vanvittig."

Gloria gav ikke blot eleverne flere kompetencer inden for teknologi, men rådgav dem også om, hvordan de kunne overvinde problemer og udvikle sig rent akademisk.

"Jeg har tænkt meget over, hvad jeg ville sige til mig selv som 20-årig", siger Gloria. "Der er ikke nogen enkelt person, der bestemmer, om du får succes . . . hvis du bruger den nødvendige tid og arbejder hårdt . . . så er der ingen andre end dig, der bestemmer, om du får succes. Lad ikke en andens opfattelse af dig ændre, hvad du vil bruge dit liv på. Meld dig ind i en faglig organisation, hvor folk støtter op om hinanden, og hvor det ikke bare handler om at konkurrere eller få gode karakterer, men om at hjælpe hinanden til at blive bedre. Sørg for at lave ting uden for skolen, som du selv er interesseret i. Hvis du f.eks. er interesseret i databehandling med fokus på mennesker, så læs selv afhandlinger om det emne, så ingen kan komme og sige: "Ha ha, hun aner ikke, hvad hun snakker om".

Organisationsprofil

Howard West var et dybdegående 12-ugers sommerkursus, hvor elever i informationsteknologi fra Howard fik adgang til et særligt uddannelsesprogram på Googleplex i Mountain View i Californien. Howard-elevernes kursus var baseret på en eksperimentel tilgang (undervisningen blev forestået af undervisere fra Howard og Google-softwareudviklere), på Googles campus og foregik i løbet af de sidste to år på studiet i informationsteknologi. Eleverne opdelte sig i projektteams og deltog i og lærte direkte af de erhvervsrettede/akademiske aktiviteter hos Google. Denne model gav Howard-eleverne mulighed for at deltage i projekter, der skulle bruges i den "virkelige verden", og udviklede kompetencer hos eleverne, der skulle gøre dem klar til arbejdsmarkedet efter endt uddannelse. De overordnede mål med programmet var at styrke relationerne mellem Google i Silicon Valley og det afroamerikanske samfund samt at få en større repræsentation af afro-amerikanere i teknologibranchen.

Anvendte produkter

Tak for din tilmelding

Fortæl os mere om dine interesser.