Gå til indhold

Computational Thinking

Læseplaner med fokus på problemløsning, kodning og STEM-fag hjælper eleverne med at håndtere udfordringer i fremtiden. For at give eleverne den bedst mulige start ønsker skolerne at hjælpe dem med at udvikle et værktøjssæt af tekniske færdigheder.

92%af fremtidige jobs rundt om i verden kræver digitale færdigheder.

ZDNet, 2018

93%af amerikanske undervisere mener, at computational thinking i grundskolerne og på ungdomsuddannelser skal omfatte brug af heuristik og forståelse af algoritmer.

Pew Research Center, 2017

40%af nye elever i Tyskland vælger STEM-uddannelser, da disse områder betragtes som "sikre" karriereveje.

U.S Bureau of Labor Statistics, 2012

Se tendenser inden for undervisning efter land

Se, hvordan undervisning over hele verden udvikler sig – lige fra Australien til USA og de nordiske lande.

Computational Thinking

En samtale med Chris Stephenson

Head of Computer Science Education Strategy, Google

Chris Stephenson

Hvordan forventer du, at uddannelsen i informationsteknologi ændrer sig i løbet af det næste årti? Hvordan vil den være anderledes end i dag?

Informationsteknologien gennemgår en kolossal forandring i øjeblikket, og jeg tror, at den tendens vil fortsætte og sandsynligvis få endnu mere fart på. De seneste ti år har været karakteriseret af store forbedringer af læringsmiljøet for informationsteknologi, hvilket blandt andet giver sig udtryk i væksten inden for blokbaseret programmering. Endnu vigtigere er det måske, at ønsket om virkelig at inspirere alle elever har sat nyt fokus på ikke blot, hvad vi underviser i, men hvordan vi gør det. Jeg mener, at skiftet over til mere forskningsprægede og inddragende undervisningspraksisser og -metoder vil blive ved med at forbedre vores evne til at engagere og inspirere alle elever. Så hvis jeg skal se ti år frem i tiden, håber jeg, at vi sikrer alle elever de it-færdigheder, der er nødvendige for at få succes i den globale økonomi.

Hvordan ser det ud, når uddannelsen i informationsteknologi og STEM fungerer godt? Hvordan ser det ud, når dette ikke fungerer effektivt?

Som med enhver anden form for undervisning er en god undervisning i informationsteknologi eller STEM der, hvor alle elever er dybt engagerede i virkelig at lære, og hvor alle elever, uanset deres endelige karrieremål, lærer, hvordan man løser problemer og udtrykker løsningsmodeller gennem brug af værktøjer og strategier fra den virkelige verden. Med hensyn til informationsteknologi og STEM i særdeleshed ved vi, at dette fungerer markant dårligere, når eleverne i klasseværelset ikke afspejler diversiteten i samfundet som helhed. I sådanne tilfælde handler vores største udfordring om, hvem der ikke er i klasseværelset, hvilke elever der ikke får disse muligheder og ikke kan se sig selv få succes inden for disse discipliner i fremtiden.

Hvilke grundlæggende elementer skal være til stede for at opnå en effektiv uddannelse i informationsteknologi i skolerne?

Jeg mener ikke, at informationsteknologi adskiller sig fra andre akademiske fag i forhold til de grundlæggende elementer. Først og fremmest er det afgørende med veluddannede undervisere, der udviser begejstring for faget og underviser i det på en måde, der er relevant og inspirerende for alle elever. Og lige så vigtigt er det med elever, der er engagerede, inspirerede og tager imod læring. Og sidst, men ikke mindst, undervisere, der har adgang til de værktøjer, der understøtter undervisning og læring i dette fag.

Hør mere fra eksperterne

Kom godt i gang

Udforsk nye områder inden for klasseundervisning

Få mere at vide om de vigtige tendenser, der har indflydelse på uddannelse i dag, og som definerer uddannelse i fremtiden.

Tilmeld dig her for at få opdateringer, indsigt, ressourcer og meget mere.